شنبه , ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
موسیقی کانتری

موسیقی کانتری چیست و چه ارتباطی با موسیقی فولکلور دارد؟ + بررسی موسیقی کانتری (Country music) و نحوه شکل گیری آن

برخی شنوندگان سفید پوست که به موسیقی تین پن اَلی که توسط گروه های سویینگ اجرا می شد. گوش نمی کردند. این افراد عموما از طبقه ی کارگر بودند که در مناطق روستایی و غالبا در جنوب آمریکا زندگی می کردند که در مسیر جریان اصلی زندگی آمریکایی پس از جنگ داخلی قرار نگرفته بودند. این گروه اجتماعی موسیقی ای می نواختند که ما امروزه به آن موسیقی کانتری (Country music)می گوییم. به آن موسیقی هیلبیلی نیز می گفتند و بعدها به نام کانتری و وسترن شهرت یافت.


فهرست مطالب


موسیقی کانتری چیست؟

موسیقی کانتری به سبکی از موسیقی می‌گویند که ریشه در موسیقی کابوهای آمریکا و موسیقی فولکلور آمریکایی دارد و سازهای اصلی که در آن نواخته می‌شوند، سازهای زهی موسیقی فولکلور آمریکا هستند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آهنگ اصیل مازندرانی را بخوانید. ریشه این موسیقی در جنوب شرقی آمریکا و موسیقی کابوهای آمریکاست. موسیقی کانتری معمولا با آواز همراه است و فرم و هارمونی ساده‌ای دارد. نوعا این موسیقی معمولا با «بالاد»های رمانتیک یا مالیخولیایی با همراهی سازهای بانجو، هارمونیکا و گیتار آکوستیک، شناخته می‌شود. بالاد* یا تصنیف جزئی از موسیقی بومی محسوب می‌شود.

موسیقی کانتری چیست؟

می‌توان گفت که موسیقی کانتری یکی از اولین انواع سبک‌های موسیقی مدرن و مردم‌پسند آمریکا است و یکی از اولین ژانرهای آن old-time music است. موسیقی کانتری در جنوب شرقی آمریکا از ترکیب موسیقی فولکلور بریتانیایی و موسیقی کلیسایی و موسیقی بلوز آمریکایی‌آفریقایی گسترش یافت. گروهی که باعث بیشترین محبوبیت موسیقی old-time به عنوان یکی از سبک‌های موسیقی کانتری شد، گروه کارتر فامیلی (Carter Family) بود.

تعریف سونات در موسیقی + تفاوت سونات ، سمفونی و کنسرتو چیست؟

موسیقی کانتری در فاصله ۱۹۳۰-۱۹۶۰

پیش از ظهور و رواج تلویزیون، خانواده‌های آمریکایی شب‌ها دور هم جمع می‌شد و به آهنگ‌های رادیو گوش می‌کردند. رادیو در آن زمان یک برنامه زنده موسیقی کانتری داشت که Grand Ole Opry نامیده می‌شد. شنوندگان رادیو دو تا از ژانرهای غالب کانتری را از این برنامه می‌شنیدند: موسیقی قدیمی (old music) و موسیقی وسترن (western music).
به تدریج از دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ وقتی که کابوهای فیلم‌های هالیوود آواز می‌خواندند، این سبک موسیقی، به سینما هم وارد شد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دستگاه شور چیست را بخوانید. این فیلم‌ها کمی بعدتر «سینمای وسترن» را تشکیل دادند. به نظر می‌رسید که پوشش کابوها برای نوازندگان سبک کانتری مناسب‌تر است. به همین خاطر بود که نام این سبک به «موسیقی کانتری-وسترن» تغییر یافت و نوزاندگان آن معمولا لباس کابویی می‌پوشیدند.

تاریخچه سبک موسیقی کانتری

در اوایل دهه ۱۹۲۰ موسیقی محلی گروه های نواحی کوهستانی جنوب با ضبط فیدلین جان کارسون برای اولین بار در سال ۱۹۲۳ آغاز شد. روایت های غیرشخصی تراژدی ها که به اخلاق سخت گیرانه کالونیستی (Calvinist) اشاره می کنند، در تضاد کاملاً متمایز با احساسات غالباً تمسخرآمیز بسیاری از موسیقی های رایج آن روز قرار داشتند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سبک موسیقی پاپ را بخوانید.

مهم تر از ضبط برای رشد موسیقی کانتری، پخش سراسری از رادیو بود. ایستگاه های رادیویی کوچکی در دهه ۱۹۲۰ در شهرهای بزرگ جنوبی و میانه غربی ظاهر شدند و بسیاری از آنها وقت پخش خود را به موسیقی زنده یا ضبط شده متناسب با مخاطبان سفید روستایی اختصاص دادند. دو برنامه منظم و با نفوذ رادیویی آن دوره موارد زیر بود:

  • “National Barn Dance” از شیکاگو که در سال ۱۹۲۴ آغاز شد.
  • “Grand Ole Opry” از نشویل که در سال ۱۹۲۵ آغاز شد.
  • محبوبیت فوری این برنامه ها باعث ضبط بیشتر و ظاهرشدن نوازندگان در رادیو و استودیوهای ضبط شد.
سبک موسیقی سیاهپوستان آمریکایی به معناست؟ + معرفی و بررسی انواع سبک موسیقی آمریکایی

سازهای مهم ژانر موسیقی کانتری چیست؟

آکاردئون، آتوهارپ، بانجو، باس، دوبرو، درامز، فیدل، گیتار، هارمونیکا، ماندولین، پیانو، واش بورد، زیثر از سازهای اصلی سبک کانتری به حساب می آیند.

سازها

ژانرهای موسیقی کانتری چگونه شکل گرفتند؟

در سال ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ گرایش به سبک گاسپل و یودلینگ کاهش یافت و جای آن را سبک وسترن سوئینگ (Western Swing) و هانکی تونک (Honky Tonk) گرفت. شاخۀ دیگری از کانتری سبک بلوگرس بود که سال ها در شهرت باقی ماند. در این شرایط سبک های قدیمی موسیقی کانتری، موسیقی سنتی آمریکایی شناخته می شد که این موضوع اولین بار در نمودارهای جوک باکس در سال ۱۹۴۰ نمایان شد. اولین نمودارهای جوک باکس دربارۀ سبک کانتری تا سال ۱۹۴۹ تحت عناوین juke box hillbilly records و juke box folk records و زیرگروه دو ژانر وسترن و کانتری عنوان می شد.

ژانرهای موسیقی کانتری

هانکی تونک تا ۱۹۵۰ در شهرت باقی ماند ولی از اوایل ۱۹۵۰ کارهای هنک ویلیامز بر زبان افتاد ولی در اواسط این دهه سبک کانتری تنها ژانر مورد علاقۀ مردم نبود. به عنوان مثال کارهای سبک Rockabilly نیز که حلقۀ ارتباطی موسیقی hillbilly و راک اند رول بود در محبوبیت قرار داشت. ولی بحث اصلی تاثیر موسیقی کانتری، کانتری بویگی (Country Boogie) و R&B روی به وجود آمدن سبک راک است. در اواخر دهۀ ۱۹۵۰ به خاطر روی کار آمدن تجهیزات و تولیدات موسیقی بهتر به خصوص رونق گرفتن کار ارکسترها و شکل گیری زیر شاخۀ جدیدی از ژانر کانتری تحت عنوان Nashville sound هانکی تونک عملاً از شهرت افتاد.

در اواخر دهۀ ۱۹۶۰ و در طول دهۀ ۱۹۷۰ سبک کانتری پاپ حد و مرز بین ژانر کانتری و سایر آهنگ های اصیل آمریکایی را از بین برد. همچنین سبک کانتری راک بیش از آنکه توجه مخاطبان کانتری را به خود جلب کند باعث موفقیت بیشتر گروه های موسیقی راک شد. در هر صورت این تغییرات نتوانست برای مدت طولانی طرفداران سبک کانتری را راضی نگه دارد.

آشنایی با فریدون شهبازیان، پدر موسیقی پاپ ایران بعد از انقلاب + معرفی فریدون شهبازیان از نگاه دیگر هنرمندان

آشنایی با برخی از آلات موسیقی کانتری

آکاردئون

سازی با بدنه جعبه شکل است که با ورود و خروج هوا به داخل بدنه تولید صوت می کند. از سوی دیگر آکاردئون به خانواده سازهای بادی آزاد-زبانه هم تعلق دارد، خانواده ای که سازهای ملودیکا و ساز دهنی نیز به آن تعلق دارند.

بانجو

سازی زهی آفریقایی متشکل از چهار سیم می باشد که بعد ها در امریکا پنج سیم و شش سیم این ساز نیز ساخته شد. که در آن پوسته ای نازک روی یک فریم یا حفره ای که نقش رزنیتور (تشدید کننده یا طنین انداز) را دارد، کشیده شده است که به عنوان سر ساز (head) شناخته می شود.پوسته یا کله (head) معمولاً از پلاستیک ساخته می شود و البته هنوز گاهی اوقات از پوست حیوانات در ساخت آن نیز استفاده می گردد. فریم معمولاً به شکل دایره است. اشکال اولیه این ساز توسط آفریقائیان در آمریکا ساخته شد، که از سازهای آفریقایی با طراحی مشابه گرفته شده است
شکل های ساده بانجو که با الهام گیری ازسازهای آفریقایی مشابه ساخته شده بود، توسط آفریقایی ها در آمریکای مستعمره رواج داده شد. بانجو معمولاً در موسیقی کنتری ؛ جاز ؛ بومی ایرلندی ؛ بلوگرس و موسیقی آمریکایی آفریقایی تبار به گوش می رسد.

هارمونیکا

جزو سازهای بادی است و در خانوادهٔ سازهای زبانه آزاد (Free Reed Instruments) قرار می گیرد. تولید صوت در این نوع سازها نتیجه ارتعاش یک زبانه (Reed) از جنس فلز است که تنها یک سر آن به بدنه ساز متصل شده و انتهای دیگرش می تواند آزادانه حرکت کند. به ارتعاش درآمدن این زبانه ها در اثر عبور جریان هوا موجب تولید صدای ساز می شود. از سایر سازهای این خانواده می توان ملودیکا (Melodica)، کنسرتینا (Concertina) و آکاردئون (Accordion) را نام برد. شاید برخی مواقع متوجه شباهت موجود بین صدای سازدهنی و آکاردئون شده باشید. این شباهت در جنس صدا، در واقع به خاطر شباهت در ساختمان این سازها و نحوه تولید صوت در آنها است.

هارمونیکا

درامز

درامز یا درام (به انگلیسی:Drum) که در زبان فارسی به معنی طبل است، در زبان انگلیسی معادل «Drum Kit» به معنی مجموعه ای از طبل ها، سنج هایی که روی پایه نصب می شود و گاهی، دیگر سازهای کوبه ای است که در کنار هم یک ساز واحد و مستقل را تشکیل می دهند.

معرفی 9 مورد از بهترین نرم افزارهای آهنگسازی برای افراد مبتدی در سال 2022 + معرفی سخت ترین سبک های موسیقی برای ضبط و میکس

ماندولین

ساز ماندولین یکی از انواع سازهای زخمه ای است که در رده بندی دانش سازشناسی زیر مجموعه ای از سازهای زهی محسوب می شود.ماندولین در مجموع دارای ۸ سیم فلزی با طول کاملا یکسان و قطر متفاوت است که به صورت ۴ جفت از پایین به بالا و با الگوی افزایشی قطر سیمها شماره گذاری و کوک می شوند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با موسیقی کانتری آشنا شدید.همچنین از تاریخچه و سازهای آن آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

موسیقی چگونه احساسات ما را نشان می دهد؟

موسیقی قادر است واکنش های احساسی قوی مثل هیجان و اشتیاق یا ناامیدی و دلسردی را در شنوندگانش برانگیزد. اغلب مواقع، گوش دادن به موسیقی باعث برانگیخته شدن احساسات مثبت و خوشایند در ما می شود.شنیدن موزیک های دلپذیر و زیبا منجر به انتشار انتقال دهنده های عصبی مرتبط با پاداش مثل هورمون دوپامین در مغز می شود. برای همین است که گوش دادن به موسیقی راه بسیار آسانی برای تغییر روحیه یا کاهش استرس محسوب می شود.

آیا موسیقی واقعا نوعی سرگرمی است؟

طبق سومین گزارش سالانه نیلسِن (Nielsen) که ۳۶۰ موزیک با سلایق و علایق مختلف را بررسی کرده بود، موسیقی در صدر فعالیت های سرگرم کننده برای آمریکایی ها قرار می گیرد. با اینکه اغلب اوقات موزیک ها به عنوان یک پس زمینه مورد استفاده قرار می گیرند، اما اکثریت افراد مورد بررسی در این تحقیق بیان کردند که به طور فعال به موسیقی گوش می کنند.

بررسی و معرفی ۵ نوع ساز ایرانی و غربی که برای هر سلیقه‌ای مناسب است

پیشنهاد ما به شما

موسیقی راک

موسیقی راک چیست؟ + معرفی بهترین خواننده های راک ایرانی

سال های میانی دهه‌ی ۱۹۵۰، گونه ای جدید از موسیقی مردم پسند، بوجود آمد که …

دیدگاهتان را بنویسید