چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
کیبوردیست و پیانیست

نقش کیبوردیست و پیانیست در گروه موسیقی چیست؟ + معرفی بهترین کیبوردیست‌های جهان

وقتی به بسیاری از بندها و گروه های موسیقی نگاه میکنیم، عموما نوازنده ها به عنوان پیانیست و کیبوردیست‌های جهان را نگاه میکنیم که به کار فضا و ملودی می بخشند. عموم مردم این دو نوع نوازنده را یکی می دانند؛ اما آیا واقعا هر دوی آنها یکی هستند؟ تفاوت کیبورد و پیانو رو می توانیم تشخیص دهیم؟ چرا در بسیاری از گروه ها هم نوازنده ی پیانو هست هم نوازنده ی کیبورد؟ تمامی سوالات این چنینی را می توان در ادامه ی مقاله پاسخ داد. با سازباز همراه باشید و از جدیدترین مقالات روز دنیا با خبر شوید. قبل از شروع بدانید که مهم نیست به عنوان کیبوردیست و یا پیانیست در گروه موسیقی نوازندگی می کنید، هدف شما باید ارتقاع سطح کیفی گروه موسیقی باشد.


فهرست مطالب


کیبورد چیست؟

یک ساز دیجیتال که با فرمت MIDI صدا و اصوات متفاوت، به شکل الکترونیک و دیجیتال صداهای مختلف را شبیه سازی میکند. صدای ارکسترال، صدای گیتار، صدای پیانو یا حتی صداهای طبیعی مانند صدای باد و طوفان، توسط این ساز قابل شبیه سازی هستند. در موسیقی مدرن برای کاستن هزینه ها و تسریع در انجام بسیاری از تنظیمات، از سینتی سایزرها و کیبورد برای ایجاد فضا سازی استفاده می کنند.

بسیاری از موزیک هایی که حس و حال ارکسترال در خود دارند، با استفاده از سینتی سایزر اجرا می شوند و بجای اینکه از یک ارکستر چند نفره برای تنظیم و نوازندگی استفاده شود، با استفاده از سینتی سایزر می توان صدای انواع و اقسام ارکسترها را شبیه سازی کرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خواننده های فوت شده ترکیه را بخوانید. این روند باعث می شود تا علاوه بر صرفه جویی در زمان، تعداد نوازنده های بند و گروه نیز کمتر شود. هرچه تعداد نوازنده ها کمتر باشد، هماهنگی و ژوست شدن اعضای گروه با یکدیگر راحت تر خواهد بود.

خواننده های نوستالوژیک اهل ترکیه که در ایران محبوبند + نمونه آهنگ‌ها

پیانو چیست؟

پیانو یک ساز زهی-کوبه ای و یا اصطلاحا کلاویه ای است. با فشار دادن کلیدها (کلاویه های) پیانو، نیروی وارده از طریق اهرم ها که به آن piVot میگویند به “چکش” ها منتقل شده و سپس چکش ها که بر سر آنها نمد قرار دارد روی “سیم” ها ضربه وارد می کنند. با ارتعاش سیم ها و تشدید امواج صوتی، یک صوت شنیدنی در پیانو ایجاد می شود. در اصل بیشترین حجم صدای ایجاد شده در پیانوی آکوستیک از لرزش Soundboard یا همان صفحه ی صوتی است که توسط پل ها لرزش سیم ها به آن انتقال یافته است.

به پیانو و سازهایی که دارای صفحه کلید هستند، سازهای کیبورد (Keyboard) یا صفحه کلید دار هم می گویند. سازهایی مانند ارگ کلیسایی یا اُرگان، هارپسیکورد و کلاویکورد (سازهای کلاویه ای قبل از ظهور پیانو)، سازهای کیبوردی هستند که پیش از اختراع پیانو وجود داشته اند. این سازها مبنای طراحی و ساخت پیانو قرار گرفته اند. در دهه های اخیر سازهای صفحه کلیددار دیگری مانند کیبورد الکترونیک (برگرفته شده از اُرگ هاموند) و آکاردئون و سینتی سایزر که صفحه کلید دارند، بر پایه شیوه نواختن پیانو ساخته شده اند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله معرفی مشهورترین چهره‌های تاریخ موسیقی جاز را بخوانید.

نقش کیبوردیست و پیانیست در گروه موسیقی چیست؟

سینتی سایزر یا همان کیبورد، ایجاد فضا را بر عهده دارد. قالبا نوازنده های سینتی سایزر در ترک ها، صرفا آکورد میگیرند و نهایتا با نواختن چندین ملودی با صدای پیانو و یا صداهای دیگر، نقشی مهم را در گروه اجرا می کنند. وجود کیبورد در بسیاری از بندهای موسیقی حیاتی و ضروری است. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله بهترین خواننده‌های کانتری ۲۰۱۹ را بخوانید. بسیاری از سازها مانند بیس و درامز چون وظیفه ی هارمونی و نگهداری ریتم را دارند، دارای صدایی خشک هستند. گیتار و دیگر سازها نیز نهایتا با استفاده از افکت هایی نظیر دیلی و ریورب، تا جایی که امکان دارد به موزیک فضا و جلا می بخشند، اما در آهنگ ها، ممکن است جای خالی بسیاری از فرکانس ها را حس کنیم که با استفاده از سینتی سایزر می توان این جاهای خالی را پر کرد.

کیبوردیست و پیانیست

گاها بسیاری از نوازنده های کیبورد برای ایجاد یک فضای کلاسیک، از صدای پیانو، هارپسیکورد، هارپ و سازهای اینچنینی نیز استفاده می کنند که بسیار رایج بوده و یکی از بهترین استفاده های این ساز محسوب می شود. چون جنس صداهای ایجاد شده توسط کیبورد MIDI بوده و دیتا مانند می باشند، می تواند پس از ضبط صداهای ایجاد شده توسط کیبورد، آنها را در برنامه ی میزبان تغییر داد. این تغییرات شامل جنس صدا، سرعت ملودی و شدت نواخته شدن ملودی می باشد. کیبورد در گروه موسیقی می تواند به عنوان نقش مکمل و یا ساز اصلی تلقی شود.

معرفی خوش صدا ترین خواننده های زن دنیا | از شکیرا تا ماریاکری و ادل

معرفی بهترین کیبوردیست‌های جهان

۱- Keith Emerson

کیت امرسون به عنوان یکی از افسانه‌های نوازندگی کیبورد شناخته می‌شود. وی یکی از مهم‌ترین چهره‌هایی است که باعث شکوفایی موسیقی راک در دهه ۱۹۶۰ و ۷۰ شده است. این نوازنده به عنوان یکی از برجسته‌ترین رهبران پیشرو سبک راک می‌باشد که راک اند رول را همراه با سبک‌های مختلفی مانند موسیقی کلاسیک و جز تلفیق کرده است. او واقعا که یکی از بهترین کیبوردیست‌های جهان می باشد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله خوش صداترین خواننده های ایرانی زن را بخوانید.

کیبوردیست و پیانیست

وی یک جادوگر مدرن در زمینه کیبوردهای الکترونیک و آکوستیک، به ویژه سازهایی مانند ارگان و سینت سایزر است. کیت امرسون در تاریخ ۲ نوامبر سال ۱۹۴۴ در Todmorden, Lancashire انگلستان متولد شد و در سن ۱۴ سالگی به یک پیانیست تبدیل شد. در اواخر نوجوانی، وی به لندن نقل مکان کرد و به گروه VIP و سپس Gary Farr and the T-Bones پیوست و همچنین تورهای آلمان، فرانسه و انگلیس را پشت سر گذاشت.

وی تحت تاثیر آرتیست‌های سبک جز نظیر Fats Waller, Oscar Peterson, Dave Brubeck, Jack McDuff و Big John Patton قرار گرفت. آهنگسازان کلاسیک دیگری که در موسیقی وی تاثیر گذار بودند، J.S. Bach, Aaron Copland, Demetri Shostokovich, Bela Bartok و Alberto Ginestera بودند.

۲- Jordan Rudess یکی از بهترین کیبوردیست‌های جهان

جردن رودس در سن ۹ سالگی برای آموزش پیانو آکوستیک وارد دانشکده موسیقی Juilliard شد اما در اواخر نوجوانی علاقه شدیدی به سینت سایزر و موسیقی پراگرسیو راک پیدا کرد. بر خلاف توصیه‌های والدین و مربیانش، وی پیانو آکوستیک را رها کرده و به سمت کیبورد نوازی سبک پراگرسیو راک رفت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله آشنایی با زندگینامه محمدرضا شجریان را بخوانید.

آشنایی با بیوگرافی Justin Bieber + زندگینامه جاستین بیبر

پس از اجرای برنامه‌های مختلف در طول دهه ۱۹۸۰، در سال ۱۹۹۴ بعد از انتشار آلبوم سولو Listen در نظر سنجی خوانندگان مجله کیبورد ( Keyboard Magazine readers ) به عنوان بهترین استعداد جدید انتخاب شد و توجه همه را به سوی خود جلب کرد.

دو گروه شیفته کار جردن رودس، Dixie Dregs و Dream Theater که هر دو از رودز دعوت به همکاری کردند؛ و رودس گروه Dregs را انتخاب کرد. دز زمان حضور با Dregs، این نوازنده با درامر Rod Morgenstein ارتباط خوبی گرفت. همراهی این دو با یکدیگر زمانی اتفاق افتاد که قطعی برق باعث ازکار افتادن تمامی تجهیزات Dregs به جز رودزدر کنسرت شد، بنابراین او و Morgenstein با یکدیگر به بداهه نوازی پرداختند و با برگشتن برق کنسرت ادامه پیدا کرد.

کیبوردیست‌های جهان

قبل از ملحق شدن این نوازنده به گروه Dream Theater در سال ۱۹۹۹، جردن رودس همراه با جان پتروچی و مایک پورتنوی از گروه Dream Theater, بیسیست تونی لوین از گروه King Crimson و پیتر گابریل ارتباط برقرار کرد و دو آلبوم با عنوان Liquid Tension Experiment ضبط کردند.

رودس بعنوان کیبوردیست تمام وقت همراه با گروه Dream Theater، در ضبط Metropolis Pt. 2 Scenes from a Memory در سال ۱۹۹۹ فعالیت داشت. وی ۷ آلبوم استودویی را همراه با گروه های: Six Degrees of Inner Turbulence سال ۲۰۰۲، Systematic Chaos سال ۲۰۰۷، Black Clouds & Silver Linings سال ۲۰۰۹ ، A Dramatic Turn of Events, the self-titled Dream Theater و همچنین جدیدترین آلبوم آن‌ها یعنی Astonishing ، یک اپرا راک را ضبط کرده است.

۳- Jon Lord یکی از بهترین کیبوردیست‌های جهان

این شخص موسس گروه Deep Purple متولد Leicester می‌باشد. وی نواختن پیانو را از ۶ سالگی آموخت و زمانی‌که در حال تحصیل در حوزه موسیقی کلاسیک بود، در سن ۱۷ سالگی مدرسه را ترک کرد و به عنوان دفتریار وکلالت مشغول به کار شد.

کیبوردیست‌های جهان

در ابتدا به تئاتر علاقه مند بود، در سال ۱۹۶۰ به لندن نقل مکان کرد و در مدرسه Speech and Drama بورسیه شد و با اجرای برنامه هزینه غذا و اقامتگاه خود را جمع می‌کرد. در سال ۱۹۶۳ وی با گروهی از معلمان و دیگر دانش آموزان از مدرسه جدا شد تا London Drama Centre را تشکیل دهد.

معرفی بزرگان موسیقی‌کلاسیک + مشهورترین آهنگسازان موسیقی‌کلاسیک کدامند؟

همچنین در سال ۱۹۶۳ به گروه Red Blood ملح شد تا نوازندگی ارگان الکتریک را آغاز کند. در دسامبر سال ۱۹۶۷، لرد به گیتاریست مشهور Richie Blackmore ملحق شد و گروه Deep Purple را تشکیل داد. این گروه پیشگام سبک هارد راک بود و بیش از ۱۰۰ میلیون آلبوم فروخت، برای بیش از ۱۰ میلیون نفر به صورت زنده اجرا داشت و در سال ۱۹۷۲ توسط کتاب رکوردهای جهانی گینس به عنوان “the loudest group in the world” به ثبت رسیدند.

۴- Stevie Wonder

این فرد یک نماد محبوب آمریکایی و نبوغی غیر قابل انکار در سبک R&B می‌باشد. وی از همان بدو تولد نابینا بود ولی شنوایی خوب به او کمک کرد تا پیشرفت بالایی در موسیقی و جاه طلبی خوبی داشته باشد. واندر همانند الهام بخش خود یعنی Ray Charles اشتیاق زیادی برای انواع سبک‌های موسیقی داشت و از محدود کردن خود به هر نوع صدا و سبکی اجتناب می کرد.

کیبوردیست‌های جهان

بهترین سوابق وی شامل ترکیبی کاملا انتخابی از soul, funk, rock & roll, sophisticated Broadway/Tin Pan Alley-style pop, jazz, reggae و المان‌های آفریقایی بود. واندر از استفاده از سینت سایزر در طول دهه ۷۰ پیشگام بود و چهره سبک R&B را تغییر داد. همراه با Marvin Gaye و Isaac Hayes، واندر R&B را به عصر جدید وارد کرد. همه این‌ها باعث شد تا واندر شاید بزرگترین نویسنده سبک R&B باشد.

سخن پایانی

شما در این مقاله با نقش کیبوردیست و پیانیست در گروه موسیقی آشنا شدید. همچنین از بهترین کیبوردیست‌های جهان آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

معرفی بهترین پیانیست های برتر تمام تاریخ تا به امروز

سوالات متداول

بهترین ارگ برای شروع یادگیری کدام است؟

توصیه ما برای شروع یادگیری خرید ارگ با ۸۸ کلید است، اما اگر بخواهید کمتر هزینه کنید، یک ارگ با ۶۱ کلید هم کفایت می کند. به عنوان مثال مدل های مختلف CASIO CTK یا Yamaha PSR مناسب است.

آیا برای نواختن کیبورد موسیقی، به آمپلی فایر نیاز داریم؟

اگر نوازنده‌ای مبتدی هستید که به تازگی شروع به نواختن کیبورد کرده‌اید، خیر، خرید آمپلی فایر ضرورت چندانی ندارد. بسیاری از مدل‌های ارگ مناسب برای مبتدی ها، دارای اسپیکرهای داخلی هستند و برای ابتدای یادگیری، نیاز شما را به خوبی پاسخ می‌دهند. اما اگر نوازنده‌ای حرفه‌ای هستید، خرید آمپلی فایر می‌تواند هیجان اجراهای زنده شما را دو چندان کند.

پیشنهاد ما به شما

ساز موسیقی جاز

چه سازهایی در موسیقی جاز نواخته می‌شوند؟

هر سبک موسیقی، سازهای خاص خود را می‌طلبد. در این نوشته با سازهایی آشنا می‌شویم …

دیدگاهتان را بنویسید