شنبه , ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
موسیقی جاز مدال

موسیقی جاز مدال چیست؟ + معرفی هنرمندها و آلبوم های برجسته‌ی جاز مدال

جاز مدال است جاز که از حالت های موسیقی که اغلب در میان آنها تعدیل می شود استفاده می کند برای همراهی آکوردها به جای تکیه بر یک مرکز آهنگی که در سراسر قطعه استفاده می شود.جاز مدال در اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ به عنوان جایگزینی برای ساختار ایستای بی‌باپ (Bebop: نوعی جز) به شهرت رسید. این سبک بر آزادی تاکید دارد و جهت‌گیری‌های جدید در صدا، به تغییر مسیر جاز و حتی انتقال به راک و سایر فرم‌های موسیقی کمک می‌کند.


فهرست مطالب


جاز مدال چیست؟

جاز مدال سبکی از موسیقی جاز است که به جای تغییرات آکورد، حول مُدها یا گام‌های موسیقی سازماندهی می‌شود. این سبک در اواسط قرن بیستم توسعه یافت و هنرمندانی مانند «مایلز دیویس» و «جان کولترین»، آن را از طریق آهنگسازی‌هایی مانند “Milestones” از آلبوم Kind of Blue (توسط دیویس) در سال ۱۹۵۸ و آلبوم افسانه‌ای A Love Supreme (توسط کولترین) در سال ۱۹۶۴، رواج دادند.

تاریخچه‌ای مختصر از جاز مدال

تاریخچه‌ی جز مدال به اواسط قرن بیستم باز می‌گردد. در ادامه مروری کوتاه بر این سبک آورده‌ایم:

شروع

تاریخچه‌ی این سبک اساسا با انتشار کتاب Lydian Chromatic Concept of Tonal Organization توسط «جورج راسل» آهنگساز، تنظیم‌کننده و رهبر گروه، آغاز می‌شود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله موسیقی کلاسیک را بخوانید. سایر هنرمندان و آهنگ‌های جاز قبل از انتشار کتاب، با مدالیته‌ها بازی می‌کردند؛ مانند Glass Enclosure «باد پاول». اما نظریه‌های راسل روشی را برای نوازندگان ترسیم کرد که از محدودیت‌های توالی آکورد دور شوند و از گام‌های موسیقی به عنوان پایه‌ای برای بداهه‌نوازی خود استفاده کنند. اگرچه پیچیده، این کتاب عمیقا بر مسیر موسیقی جز تأثیر می‌گذارد.

مایلز دیویس یک ضبط برجسته منتشر کرد

مایلز دیویس از جمله اولین هنرمندانی بود که از جز مدال در موسیقی خود استفاده کرد. او از جهت تونال هاردباپ ناراضی شده بود و نظریه‌ی راسل را برای Kind of Blue پذیرفت. این ضبط برجسته توسط یک سکستت (گروه ۶ ساز) قابل توجه، با حضور «بیل ایوانز» به عنوان پیانیست (شاگرد سابق راسل و آهنگساز قطعات “Blue in Green” و “Flamenco Sketches” ) همراه با ساکسیفونیست‌ها John Coltrane و Julian “Cannonball” Adderley،نوازنده‌ی بیس Paul Chambers و نوازنده‌ی درام Jimmy Cobb، ایجاد شد.

آشنایی با ارتباط رنگ ها با نت های موسیقی + بررسی رنگ نت های موسیقی

«جان کولترین» این سبک را پذیرفته است

Kind of Blue یک موفقیت هنری فوق‌العاده بود و ثابت کرد که تأثیر قابل‌توجهی بر بسیاری از چهره‌های برجسته‌ی جاز پس از آن داشت. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله موسیقی کانتری و فولکلور را بخوانید. «کولترین» با کوارتت خود جاز مدال را به سمت مسیرهای جدید و هیجان‌انگیزی برد، به ویژه در نسخه‌‌ی خودش از “My Favorite Things” از سال ۱۹۶۰ و “Impressions” که جزء اصلی کارنامه‌‌ی زنده او شدند.

میراث

در اواسط دهه‌ی ۱۹۶۰، رویکرد مدال به طور گسترده‌ای به عنوان استاندارد برای جز مدرن پذیرفته شد. در همان زمان، تاثیر آن بر جنبش جز آزاد (Free Jazz) گسترش یافت که بر آزادی بیشتر توالی آکورد از طریق بداهه‌نوازی و به شکل فرم‌های محبوب موسیقی مانند راک و فانک تأکید داشت و شروع به ترجیح تکنوازی‌های طولانی نسبت به ساختارهای R&B مبتنی بر آکورد کرد.

مُدهای موسیقی جاز مدال چیست؟

مدها برای قرن‌ها بخشی از موسیقی غربی بوده‌اند و می‌توان آن‌ها را در تئوری موسیقی یونان باستان و موسیقی مذهبی دوره‌ی قرون وسطی ردیابی کرد. این تأثیرات، هفت گام مدال مدرن را تشکیل دادند، از جمله؛ دُوریَن (Dorian) یا مُد دوم، فریژیَن (Phyrigian) یا مُد سوم، اِئولیَن (Aeolian) یا مُد ششم که به گام مینور طبیعی نیز معروف است .

مُدهای موسیقی جاز مدال

هر مُد با یک نت متفاوت در گام شروع می‌شود و یک دنباله‌ی هفت نتی منحصر به فرد ایجاد می‌کند. اگر در «دو ماژور » نوازندگی کنیم؛ مُد دورین یا «ر دورین/ D Dorian» به صورت D-E-F-G-A-B-C خواهد بود. یک نمونه‌ی کامل از جاز مدال، آهنگ “So What” مایلز دیویس است که ساختار ۳۲ میزانی (یا AABA) آهنگ را با دو گام (ر و می‌بمل) در مُد Dorian می‌سازد.

سبک موسیقی سیاهپوستان آمریکایی به معناست؟ + معرفی و بررسی انواع سبک موسیقی آمریکایی

چرا نوازندگان جاز از رویکرد مدال استفاده می‌کنند؟

نوازندگان جز به این دلیل از مدالیته استفاده می‌کنند که باعث می‌شود تک‌نوازان آزادی بیشتری نسبت به ساختار سخت‌تر فرم‌های پس از جنگ جهانی جز چون بی‌باپ (Bebop) و هاردباپ (Hard Bop) داشته باشند. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله سبک موسیقی جاز را بخوانید. قبل از جز مدال، آهنگ‌های جاز بر اساس تونالیته بود که پایه‌ای هارمونیک از آکوردهایی ساخته شده از گام‌های ماژور و مینور ایجاد می‌کرد و تکنوازی‌ها صرفا بداهه‌نوازی از توالی‌های آکورد آهنگ بودند.مدالیته ساختار هارمونیک را ساده کرد و به بداهه‌نوازان اجازه داد تا با ملودی گسترش ایجاد کنند و ساختارهای مختلف و تمپوهای آرام را در تکنوازی خود استفاده کنند؛ نتیجه‌ی آن یک موسیقی بود که بین حالت‌های باحال و تعمقی در تعلیق بود.

نوازندگان جاز

معرفی ۵ هنرمند و آلبوم برجسته‌ی جاز مدال

چندین هنرمند جاز و آلبوم برجسته‌ در مجموعه‌ی جز مدال وجود دارد، از جمله:

Kind of Blue از «مایلز دیویس» (۱۹۵۹)

مایلز دیویس، نوازنده‌ی ترومپت، با آهنگ “Milestones” و آلبوم برجسته‌ی خود، Kind of Blue، که تأثیر بسیار زیادی بر دیگر هنرمندان و چشم‌انداز خود جاز داشت، به گسترش جز مدال کمک کرد. دیویس گه‌گاه در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ به جاز مدال باز می‌گشت و ترجیح می‌داد ترکیب‌های جاز آزاد و جاز-راک- فانک را تجربه کند.

Sketches of Spain از «گیل ایوانز» (۱۹۶۰)

«گیل ایوانز» نوازنده‌ی پیانو به «مایلز دیویس» در چندین آلبوم قبل و بعد از Kind of Blue، از جمله Sketches of Spain در دهه‌ی ۱۹۶۰ کمک کرد تا مفاهیم مدال را به عنوان تنظیم کننده بررسی کند. ضبط‌های انفرادی او، مانند The Individualism of Gil Evans در سال ۱۹۶۴، مدالیته را در قالب موسیقی Big Band بررسی می‌کرد.

موسیقی کلاسیک چیست؟ چه تاثیرات مثبتی در انسان ایجاد می‌کند؟

A Love Supreme از «جان کولترین» (۱۹۶۵)

«جان کولترین»، نوازنده‌ی ساکسوفون، در طول کار نسبتا کوتاه خود برخی از بهترین آهنگ‌ها و آلبوم‌های سبک جاز مدال را خلق کرد که مهم‌ترین آن مجموعه‌ی چهار آهنگ A Love Supreme است. کولترین با نیرویی تقریبا فوق بشری نواخت و موسیقی خود را با معنویتی آغشته کرد که بر طیف وسیعی از نوازندگان، از نوازندگان جاز مانند «فارو سندرز» گرفته تا نوازندگان گیتار راک مانند «جیمی هندریکس» و «کارلوس سانتانا»، تأثیر گذاشت.

The Real McCoy از «مک‌کوی تاینر» (۱۹۶۷)

«مک‌کوی تاینر» پیانیست، یکی از چهره‌های کلیدی در بسیاری از کوشش‌های جاز مدال «جان کولترین» بود و این سبک را در ضبط‌های انفرادی خود به کار برد. اگرچه شاید به اندازه‌ی همتایانش در جز مدال به رسمیت شناخته نشده باشد، اما آلبوم The Real McCoy «تاینر» که در سال ۱۹۶۷ پس از ترک کوارتت «کولترین» ضبط شد، مملو از تک‌نوازی‌های خلسه مانند بود که حرکت مدال را تعریف می‌کرد.

Empyrean Isles از «هربی هنکاک» (۱۹۶۴)

«هربی هنکاک» نوازنده‌ی پیانو، که عضو دومین گروه بزرگ کویینتت «مایلز دیویس» (با «وین شورتر» ساکسیفونیست، «ران کارتر» بیسیست و «تونی ویلیامز» درامر) بود، تنها دو سال بعدEmpyrean Isles، از یک صدای هاردباپ در اولین اجرای انفرادی خود در سال ۱۹۶۲، به سمت یک رویکرد مدال حرکت کرد. در این آلبوم، «هنکاک» و گروهش («کارتر»، «ویلیامز» و «فردی هوبارد» نوازنده‌ی ترومپت) چرخشی روح‌انگیز به حال و هوای انعکاسی جز مدال اضافه کردند.

سخن پایانی

شما در این مقاله با موسیقی جز مدال آشنا شدید.همچنین از هنرمندها و آلبوم های برجسته‌ی جاز مدال آگاه شدید. اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

موسیقی جاز چیست؟ معرفی سبک موسیقی جاز + بررسی ویژگی ها و هنرمندان معروف سبک جاز

سوالات متداول

تاثیرگذارترین نوازنده جاز مدرن کیست؟

مایلز دیویسترومپتی که نوازندگی اشعار و سبک مدام در حال تغییر او را به سنگ محک موسیقی قرن بیستم تبدیل کرد، به عنوان بزرگترین هنرمند جاز در تمام دوران انتخاب شده است. این نوازنده افرادی مانند لوئیس آرمسترانگ، الا فیتزجرالد و بیلی هالیدی را شکست داد – که همگی در بین ۲۰ نفر برتر قرار گرفتند.

چه زمانی جاز محبوب ترین بود؟

۱۹۲۰s اغلب آنها را عصر جاز می نامند زیرا موسیقی جاز در آن زمان بسیار محبوب شد. موسیقی جاز با بسیاری از ریتم های بداهه و همزمان، بر رقص ها، مد و فرهنگ تأثیر گذاشت.

پیشنهاد ما به شما

موسیقی راک

موسیقی راک چیست؟ + معرفی بهترین خواننده های راک ایرانی

سال های میانی دهه‌ی ۱۹۵۰، گونه ای جدید از موسیقی مردم پسند، بوجود آمد که …

دیدگاهتان را بنویسید