شنبه , ۱۹ اسفند ۱۴۰۲
موسیقی راک

تفاوت سبک های موسیقی در چیست؟ + بررسی تفاوت موسیقی جاز و موسیقی راک

موسیقی جاز از ترکیب فرهنگ‌های مختلف در اوایل قرن بیستم شکل گرفت درحالیکه موسیقی راک در سال ۱۹۵۰ از دل موسیقی بلوز، کانتری و جاز سربرآورد. موسیقی جاز نمایانگر احساسات است و دنبال کند‌و‌‌کاو روح است درحالیکه موسیقی راک، بسیار جسور و خودنما است و به نوعی نمایانگر آزادی جنسی محسوب می‌شود. در این مقاله با ما همراه باشید ، بیشتر با تفاوت های این دو سبک آشنا خواهید شد.


فهرست مطالب


تفاوت سبک های موسیقی در چیست؟

هر سبکی قاعده و قانون خاص خودش رو دارد ، اینکه موسیقی به چند دسته تقسیم شده به علت تفاوت در سلیقه ها ، ایده و نوع فرهنگ مردم مناطق مختلف بوده ، تمام این موارد دست بدست هم دادن تا موسیقی به چند سبک و شاخه تبدیل بشود . البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله دوره های موسیقی کلاسیک را بخوانید. حالا همونطور که مشخصه تفاوت سبک های موسیقی در چند مورد هست و البته نکته ی جالب اینجاست که خیلی از سبک ها هم بهم شباهت های نزدیکی دارن و فقط در خیلی موارد جزیی با هم تفاوت هایی دارن که اگر گوش و علم خوبی نداشته باشید ممکن است این دوسبک رو باهم اشتباه بگیرید.اما درکل تفاوت بین دونوع موسیقی در موارد زیر هست :

  • موضوع موسیقی و شعر ، اولین تفاوت در شعر آهنگ هست و به نظر من و با استناد بر خیلی از کتب سبک شناسی اولین دلیل تفاوت در سبک های موسیقی در شعر کار هست ، بعنوان مثال اشعار ساده و اعتراض آمیزی که به بیانی آمیخته با خشونت همراه اند مناسب برای سبک راک هستند و در اصل چون شعر خشونت داره باعث میشه که از سازهای هارد و بیس های بالا و زننده استفاده کنیم.
  • نوع ملودی ، فرضاً شما هیچگاه یک شعر اعتراضی راک رو روی یک ملودی ساده و لایت اجرا نمیکنید و نوع شعر ملودی رو مشخص میکند و یا برعکس ، گاهی اوقات دوستان عزیز و حرفه ای اول ملودی رو مینویسن و بعد شعر رو میگن که فرقی هم ندارد و درکل باید اول شعر و ملودی ساخته بشه و بعد تنظیم کنیم !!!!!!!!!!! که نکته ی مهم اینجاست که شعر و ملودی رابطه ای مستقیم دارند و باید مناسب همدیگه انتخاب بشوند و نمیشود که مثلاً تکست رپ رو با یک ملودی پاپ اجرا کرد !
تفاوت سبک های موسیقی

تفاوت ها:

  • نوع تنظیم : نوع تنظیم که سومین مرحله هست بسته به نوع شعر و ملودی انجام میگیرد ، مثلاً اشعار راک بدلیل سنگین بودنشون باید یک موسیقی سنگین داشته باشند و اینجاست که به عمق ماجرای شعر پی میبریم و اینکه شعر کار روی تمام نقاط کار موثره ، یعنی شعره که سبک کار رو تعیین میکند و بعد هم بسته به نوع ملودی کار رو سازبندی میکنیم.یعنی شعر میگوید که آقا سبک راک و ملودی میگوید این شعر راک با این ملودی که ما داریم میشه آهنگ سافت راک و حالا میتونید برطبق مشخصه هایی که سافت راک داره کار رو تنظیم کنیم.به شرطی که شعر و ملودی دقیق و مناسب هم باشن.
  • نوع ساز بندی و ارکستراسیون در تنظیم : همونطور که گفتم چند سبک موسیقی ممکنه شبیه هم باشند اما در اصل تفاوتهایی هم دارن و این امر در سازبندی کارها هم مشخصه ، فرضاً در چند سبک راک میبینیم که نوع سازها تقریباً شبیه به هم و یا نزدیک به هم هستن اما تفاوتهایی در شعر و ملودی دارند ، مثلاً تفاوت هارد راک و سافت راک در شعر و ملودی میباشد و سازها تقریباً یکی هستن و شدت استفاده از گیتار بیس در هارد راک بیشتره.و حتی موسیقی سافت راک گاهی شباهت زیادی به پاپ داره.
  • موسیقی محلی و سنتی ملل:در موسیقی های محلی ملل مختلف هم نکاتی هست و فرضاً شما میبینید که در همین موسیقی سنتی ما همونطور که از اسمش پیداست سینتی سایزر جایی ندارد این نوع موسیقی حتی توی شعر هم نکاتی دارد و ملودی ها و تنظیم همه و همه باید علمی باشه و بدون دانش نمیشود کاری کرد و فضای خاص خودش رو دارد در صورتی که در پاپ میشود حسی هم کار کرد.
  • ظهور سبک های جدید با پیدایش تجهیزات جدید.
  • سلایق مردم و ملل مختلف.
  • تلفیق موسیقی ها و خلاقیت
  • و …
بررسی و معرفی ۵ نوع ساز ایرانی و غربی که برای هر سلیقه‌ای مناسب است

آشنایی با موسیقی جاز

جاز ترکیبی است از موسیقی آمریکایی، اروپایی و موسیقی برده‌های آفریقایی که در آغاز قرن بیستم شروع به شکل‌گیری کرد. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله موسیقی جاز مدال را بخوانید. این موسیقی‌ به عنوان بخشی از زندگی روزمره که مردم آن را طی مراسم عزاداری، هنگام کار در مزرعه، جشن‌ها و تفریحات پس از کار سخت روزانه استفاده می‌کردند، با زندگی مردم پیوند داشت. ترکیب این موسیقی‌ها، پایه‌های موسیقی بلوز، رگتایم و سایر انواع موسیقی را فراهم کرد که در آن میان موسیقی جاز هم تکامل یافت.

سازهایی که به طور معمول در موسیقی جاز به کار می‌رفت، عبارت بودند از پیانو، ساکسیفون، کنترباس و معمولا یک ترومپت گران و خوش آب‌‌و‌رنگ، مشخصه بسیاری از شاهکارهای موسیقی جاز بود. از ابتدای قرن بیستم تا حالا جاز از تکنیک‌های ویژه‌ای برای گسترش خود استفاده کرده است. بداهه‌پردازی‌های فراوان حین اجرا، استفاده از سوآنگ نت، بلو نت، پلی ریتم و هم‌چنین سنکوپ از ویژگی‌های اصلی موسیقی جاز هستند.

موسیقی جاز

موسیقی جاز :

مرکز موسیقی NEC در بوستون در آمریکا، از مهمترین مراکز تحصیل موسیقی جاز است. در NEC موزیسن‌ها هم می‌توانند در قسمت مطالعات جاز تحصیل کنند هم در دپارتمان های بداهه نوازی معاصر. علاقه مندان به موسیقی جاز هر شبی که بخواهند می‌توانند به تماشای رسیتال‌های دانش‌آموزی در هر مدرسه ای بروند. در این مرکز کنسرت های رایگان بسیاری برگزار می‌شود. تماشا کنید!

سوآنگ نت (swung note) و سوآنگ ریتم (swung rhythm)، به تکنیکی اشاره دارد که به طور ویژه مربوط به موسیقی جاز است و شامل به طور متناوب کوتاه و بلند شدن دو نت متوالی در دو بخش یک ضرب می‌شود. بلو نت (blue note) یا نت آبی به خصوص در موسیقی جاز به نتی گفته می‌شود که برای تاثیر‌گذاری حسی بیشتر بر مخاطب با زیر‌و‌بمی متفاوت از استاندارد اجرا می‌شود. به بلو نت، نت نگران هم می‌گویند. استفاده از پلی ریتم یا چند وزنی، یعنی استفاده همزمان از دو یا چند ریتم مستقل از هم و سنکوپ به تنوع ریتمی می‌گویند که از ضرباهنگ معمول خارج می‌شود. برای دسترسی به مفهوم ورای موسیقی جاز به تلاش متمرکز نیاز است و گفته می‌شود که این کار چندان آسان نیست.

موسیقی جاز مدال چیست؟ + معرفی هنرمندها و آلبوم های برجسته‌ی جاز مدال

آشنایی با موسیقی راک

موسیقی راک، موسیقی قابل فهم و قابل اجرایی است. این موسیقی به طور معمول از توالی سه آکورد استاندارد ساخته می‌شود. موسیقی راک در حوالی سال ۱۹۵۰ رو به گسترش گذاشت و در سال‌های اول خود نوعی موسیقی بلوز، کانتری و جاز با همراهی «گیتار الکتریک» تلقی می‌شد. در سال‌های بعد، موسیقی راک، هویت و تشخص خودش را پیدا کرد و سبکی از موسیقی بود که گیتار الکتریک، درامز و باس در آن نقش اصلی را بر عهده داشتند و با ترانه خواننده همراهی می‌شد. یکی از اولین اجراهای راک را در ویدیوی زیر تماشا کنید.

حالا یک موسیقی با ریتم تند لزوما برای رقص ساخته نمی‌شد و ریتم موسیقی بیش از پیش به وسیله‌ای برای بیان احساس و معنای اشعار، بدل شده بود. البته برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله موسیقی کانتری را بخوانید. اینک از هنرمندان راک انتظار می‌رفت ترانه‌سرایی آثار خود را بر عهده بگیرند و مسئول نتیجه نهایی کار خود باشند.

موسیقی راک

موسیقی راک:

به طور کلی مهم‌ترین مسئله در راک، لحن اعتراض‌آمیز و تهاجمی و هم‌چنین خشونتی است که در ترانه‌های آن نهفته است، این نارضایتی از شرایط موجود است که اعتراض و خشونت را سبب شده است و سپس در ریتم‌های درامز که مارش‌های نظامی را تداعی می‌کند متجلی می‌شود. هم‌چنین روح همین اعتراض است که در لگام افسار‌گسیخته گیتار الکتریک حلول کرده است.

صدای گوش‌سوراخ‌کن و متفاوت از استاندارد معمول درامز در موسیقی راک، راه را برای ظهور سبک‌های هوی متال و هارد راک باز کرد. موسیقی راک، موسیقی است که می‌شود با کمی دقت به ساختار آن دست یافت و معمولا طبیعتی آمیخته با شعر دارد. ملودی که حین خواندن، رفته رفته اوج می‌گیرد، از خصوصیات منحصر‌به‌فرد موسیقی راک است. در ادامه یک اجرای هارد راک را تماشا می‌کنیم. گروه موسیقی AC/DC، یک گروه موسیقی راک استرالیایی است که در سال ۱۹۷۳ در سیدنی پایه‌گزاری شد. موسیقی که این گروه اجرا می‌کند را در سبک‌های هارد راک، بلو راک و راک اند رول طبقه‌بندی می‌کنند.

نگاهی به موسیقی تركیه + بررسی سبک های رایج در موسیقی کشور ترکیه

نتیجه گیری تفاوت موسیقی راک و جاز

  • موسیقی جاز از ترکیب فرهنگ‌های مختلف در اوایل قرن بیستم شکل گرفت درحالیکه موسیقی راک در سال ۱۹۵۰ از دل موسیقی بلوز، کانتری و جاز سربرآورد.
  • ترومپت، اصلی‌ترین مشخصه موسیقی جاز است، درحالیکه گیتار الکتریک اصلی‌ترین مشخصه موسیقی راک است.
  • موسیقی جاز با نت‌های آبی معمولا صدایی بم و سنگین دارد، درحالیکه موسیقی راک صدایی بلند و دیوانه‌کننده دارد.
  • موسیقی جاز نمایانگر احساسات است و دنبال کند و‌کاو روح است درحالیکه موسیقی راک، بسیار جسور و خودنما است و به نوعی نمایانگر آزادی جنسی است.
  • گفته می‌شود که اجرای جاز دشوار است درحالیکه اجرای راک قابل دستیابی است.
  • جاز پیچیده است درحالیکه راک قابل فهم است.

سخن پایانی

شما در این مقاله با دلایل تفاوت های سبک های موسیقی آشنا شدید.همچنین از تفاوت سبک های راک و جاز آگاه شدید.اگر سوال یا نظری دارید آن را در کامنت مطرح کنید تا در اسرع وقت توسط ما جواب داده شود.

سوالات متداول

تعریف گام چیست؟

گام توالی هشت نت موسیقی است که دنبال هم واقع شود و از صدایی که شروع می‌شود در مرتبه زیرتر به همان نت ختم گردد (از کتاب سرگذشت موسیقی ایران). نتِ هشتم، نت “اکتاو” یا “هنگام” نسبت به نت اول گفته می‌شود. نت اول هر گام را تُنیک می‌گویند.

سَنکُپ در موسیقی چیست؟

سَنکُپ (syncope) به حالتی گفته می‌شود که در آن ضرب ضعیف روی ضرب قوی ادامه می‌یابد. ادامه قسمت ضعیفِ ضرب به ضربِ بعد نیز ایجاد سنکپ می‌کند. به زبان ساده‌تر سنکپ عبارت است از اختلال، آشفتگی یا انقطاع در جریان معمول ریتم (وزن) است.

آشنایی با دستگاه شور + بررسی متعلقات دستگاه شور در موسیقی سنتی ایرانی

پیشنهاد ما به شما

موسیقی راک

موسیقی راک چیست؟ + معرفی بهترین خواننده های راک ایرانی

سال های میانی دهه‌ی ۱۹۵۰، گونه ای جدید از موسیقی مردم پسند، بوجود آمد که …

دیدگاهتان را بنویسید